28 listopadu 2013

Decker Building aneb Jak anarchista klenot stvořil

Není to tak dávno, co klavír patřil mezi základní vybavení každé lepší domácnosti. U newyorské smetánky druhé poloviny devatenáctého století to platilo dvojnásob. Vlastnit kvalitní a drahý klavír byla tehdy téměř povinnost, a tak měli výrobci pianin žně. Mezi ty nejkvalitnější patřili bratři Deckerové, kteří výrobu a prodej soustředili do nízké budovy na Union Square. Rodinná firma prosperovala, a tak musela být začátkem devadesátých let 19. století významně rozšířena. Chronický nedostatek místa byl v New Yorku už tehdy problém, a tak jediná možnost, jak stávající prostory rozšířit, vedla směrem nahoru. Architekt John Edelmann byl zvolen jako tvůrce nového sídla Deckerových pianin. Edelmann byl nejen významný architekt chicagské školy, ale také kontroverzní anarchista s mimořádně radikálními názory. Natolik radikálními, že jej socialistická dělnická strana, jíž byl členem, raději sama vykopla ze svých řad. Nebylo pochyb, že Edelmann vytvoří budovu, která bude zcela odlišná od ostatních, tak jako její tvůrce. A skutečně, když byla budova v roce 1893 dokončena, dalece předčila své sousedy výškou i vizáží. Na pozemku, který v nejužším místě měřil jen něco málo přes devět metrů, vyrostl jedenáctipatrový mrakodrap s výškou 46 metrů. Jeho styl byl neméně svérázný: benátské a maurské prvky se na průčelí divoce prolínaly s balkony a terakotovými panely s arabskými motivy; stavbu zakončil klenutý minaret s miniaturním balkonem, téměř čekajícím na svolávání k modlitbě. Na budovu se nesnesla záštiplná kritika, jak by se dalo očekávat, ale byla vesměs velebena kritiky i veřejností jako okouzlující přírůstek do městské zástavby. Rozlehlé výlohy v přízemí a prvním podlaží využili Deckerové jako výstavní síň pro své výrobky a prodejnu, ostatní patra pronajali dalším firmám. Budova o své prominentní postavení na Union Square přišla už v roce 1902. O tom ale až příště.

Žádné komentáře:

Okomentovat